Vrouwen van nu Kunstlezing Culturele Raad Wierden Culturele Raad Wierden https://www.cultureleraadwierden.nl/files/webafbeeldingen/crw_2024_BV8BkxFrtz_CRWkunstlezingfotos7324.jpg

Inmiddels is het een traditie geworden: een lezing over vrouwelijke kunstenaars ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag!

We begonnen het drieluik bij de klassieke oudheid en gingen steeds een stapje verder in de tijd. Kunsthistorica Muriel de Beer laat ons deze keer kennismaken met vier hedendaagse kunstenaressen: Janet Echelman, Pipilotti Rist, Marlene Dumas en Marte Röling.

Inmiddels is het een traditie geworden: een lezing over vrouwelijke kunstenaars ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag!

We begonnen het drieluik bij de klassieke oudheid en gingen steeds een stapje verder in de tijd. Kunsthistorica Muriel de Beer laat ons deze keer kennismaken met vier hedendaagse kunstenaressen: Janet Echelman, Pipilotti Rist, Marlene Dumas en Marte Röling.

2024-03-07T20:00:00Z 2024-03-07T22:00:00Z Ontmoetingscentrum, Spoorstraat 7, Wierden 0 0 0
8.50 2024-03-07T20:00:00Z Culturele Raad Wierden Koop in de winkel!
Vrouwen van nu 6 Kunstlezing https://www.cultureleraadwierden.nl/files/webafbeeldingen/crw_2024_BV8BkxFrtz_CRWkunstlezingfotos7324.jpg

Inmiddels is het een traditie geworden: een lezing over vrouwelijke kunstenaars ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag!

 

We begonnen het drieluik bij de klassieke oudheid en gingen steeds een stapje verder in de tijd. Kunsthistorica Muriel de Beer laat ons deze keer kennismaken met vier hedendaagse kunstenaressen: Janet Echelman, Pipilotti Rist, Marlene Dumas en Marte Röling.

Over de lezing

Vier vrouwen, een bont gezelschap. Sommigen wat bekender van naam, anderen wat minder. En allemaal met een compleet verschillend oeuvre.

–  Janet Echelman. Zij heeft naam gemaakt met kinetische kunst van gekleurde visnetten. Dat lijkt simpel, maar naarmate haar oeuvre vorderde kwam daar steeds meer technisch vernuft bij kijken. Het effect is spectaculair en prachtig om te zien!

–  Pipilotti Rist, Zwitserse videokunstenares. Verwacht bij haar geen ‘standaard’ filmprojecties op een wit scherm, maar aparte ruimtelijke installaties waarbij je wordt meegenomen in een betoverende wereld. Met haar kunst wil zij verschillende zintuiglijke sensaties teweegbrengen. Naast ‘zien’ gaat het evengoed om ruiken, voelen, horen… Hoe zij dat voor elkaar krijgt, gaat u in deze lezing vernemen.

Na de pauze komen twee bekende kunstenaressen uit Nederland aan bod.

– De van oorsprong Zuid-Afrikaanse schilderes Marlene Dumas is een van de meest geprezen (en best verdienende) vrouwelijke kunstenaars van dit moment. Zij hanteert een kritische benadering van sociale onderwerpen zoals geboorte, dood, seks, leven, ras, identiteit, moederschap en feminisme. Dumas‘ werk is te zien in toonaangevende musea: van Parijs, Londen en New York tot Madrid en Tokio.

 Marte Röling  is een creatieve duizendpoot: ze schildert, tekent, etst, lithografeert, maakt screenprints én ze voert monumentale opdrachten uit. Hoewel haar werk heel divers is, wordt het in hoofdlijnen gerekend tot de beeldende kunst die een vervolg – of een variant – is op Pop Art. Een deel van Rölings oeuvre bevindt zich, verspreid door het land, in de openbare ruimte. Een voorbeeld is de dikke vette gouden vredesduif  bovenop de aanbouw van Museum De Fundatie in Zwolle; een beeld dat we allemaal wel kennen.

 

 

 

 

Kunsthistorica drs. Muriel de Beer studeerde Algemene Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Utrecht. Zij is een enthousiaste spreekster over diverse kunst-historische onderwerpen van de klassieke Oudheid tot de meest actuele moderne kunst.

 

Muriel leert je kijken, ontdekken en verbanden leggen. Zij geeft heldere uitleg in een verhaal met anekdotes. Sinds 1992 is Muriel werkzaam in het volwassenen-onderwijs en zij is de oprichtster van Artogether – Kunst en cultuureducatie.

Vrouwen van nu

Vrouwen van nu

7 maart 2024 20:00 - Ontmoetingscentrum, Spoorstraat 7, Wierden - € 8,50

Inmiddels is het een traditie geworden: een lezing over vrouwelijke kunstenaars ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag!

 

We begonnen het drieluik bij de klassieke oudheid en gingen steeds een stapje verder in de tijd. Kunsthistorica Muriel de Beer laat ons deze keer kennismaken met vier hedendaagse kunstenaressen: Janet Echelman, Pipilotti Rist, Marlene Dumas en Marte Röling.

Over de lezing

Vier vrouwen, een bont gezelschap. Sommigen wat bekender van naam, anderen wat minder. En allemaal met een compleet verschillend oeuvre.

–  Janet Echelman. Zij heeft naam gemaakt met kinetische kunst van gekleurde visnetten. Dat lijkt simpel, maar naarmate haar oeuvre vorderde kwam daar steeds meer technisch vernuft bij kijken. Het effect is spectaculair en prachtig om te zien!

–  Pipilotti Rist, Zwitserse videokunstenares. Verwacht bij haar geen ‘standaard’ filmprojecties op een wit scherm, maar aparte ruimtelijke installaties waarbij je wordt meegenomen in een betoverende wereld. Met haar kunst wil zij verschillende zintuiglijke sensaties teweegbrengen. Naast ‘zien’ gaat het evengoed om ruiken, voelen, horen… Hoe zij dat voor elkaar krijgt, gaat u in deze lezing vernemen.

Na de pauze komen twee bekende kunstenaressen uit Nederland aan bod.

– De van oorsprong Zuid-Afrikaanse schilderes Marlene Dumas is een van de meest geprezen (en best verdienende) vrouwelijke kunstenaars van dit moment. Zij hanteert een kritische benadering van sociale onderwerpen zoals geboorte, dood, seks, leven, ras, identiteit, moederschap en feminisme. Dumas‘ werk is te zien in toonaangevende musea: van Parijs, Londen en New York tot Madrid en Tokio.

 Marte Röling  is een creatieve duizendpoot: ze schildert, tekent, etst, lithografeert, maakt screenprints én ze voert monumentale opdrachten uit. Hoewel haar werk heel divers is, wordt het in hoofdlijnen gerekend tot de beeldende kunst die een vervolg – of een variant – is op Pop Art. Een deel van Rölings oeuvre bevindt zich, verspreid door het land, in de openbare ruimte. Een voorbeeld is de dikke vette gouden vredesduif  bovenop de aanbouw van Museum De Fundatie in Zwolle; een beeld dat we allemaal wel kennen.

 

 

 

 

Kunsthistorica drs. Muriel de Beer studeerde Algemene Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Utrecht. Zij is een enthousiaste spreekster over diverse kunst-historische onderwerpen van de klassieke Oudheid tot de meest actuele moderne kunst.

 

Muriel leert je kijken, ontdekken en verbanden leggen. Zij geeft heldere uitleg in een verhaal met anekdotes. Sinds 1992 is Muriel werkzaam in het volwassenen-onderwijs en zij is de oprichtster van Artogether – Kunst en cultuureducatie.